Math-DaMA

Multiple studii educationale au demonstrat ca gradul de cunoastere a matematicii a scazut in ultimii ani, de foarte multe ori datorita unor tulburari de invatare ca discalculia si anxietatea matematica.

Discalculia este o tulburare specifica de invatare care poate determina dificultati in invatarea matematicii, spre exemplu dificultati in intelegerea conceptelor numerice, in utilizarea simbolurilor matematice sau functiilor matematice. Elevii cu discalculie pot avea dificultati in a invata sa numere, in reamintirea informatiilor matematice sau in intelegerea conceptelor precum „mai mare decat” sau „mai mic ca”, pot avea dificultati in memorarea numerelor de telefon etc.

In unele cazuri, elevii cu discalculie sunt anxiosi in privinta rezolvarii unor sarcini specifice la matematica, dar discalculia nu se confundă cu  anxietatea matematică.

Anxietatea matematica ii poate face pe elevi sa se indoiasca de abilitatile lor matematice, chiar daca au deprinderi de lucru corecte si dezvoltate. Desi anxietatea matematica nu este o tulburare de invatare, cu siguranta poate impiedica invatarea matematicii; elevii cu anxietate matematica sunt atat de ingrijorati cu privire la rezolvarea unor probleme matematice incat performanta lor la teste poate fi redusa.

Desigur, discalculia si anxietatea matematica pot fi prezente, simultan, la acelasi elev, si ambele pot avea un impact negativ asupra capacitatii acestuia de a invata la matematica si performantele lor la testele la matematica. Dar acest impact negativ nu este vizibil doar in activitatea scolara, ci si in viata cotidiana.

Proiectul „Teaching Mathematics to Students with Dyscalculia and Mathematics Anxiety” (parteneriat strategic Erasmus + in domeniul educatie scolara) va furniza sugestii concrete despre metode de lucru cu elevii cu discalculie si anxietate matematica, avand ca scop sprijinirea profesorilor de matematica pentru a depasi dificultatile de invatare ale elevilor.

Obiectivele generale ale proiectului fac referire la dezvoltarea competentelor matematice ale elevilor cu discalculie si anxietate matematica, dar si la dezvoltarea competentelor profesorilor de matematica prin schimbul de experienta si elaborarea unor resurse educationale adaptate.  

În cadrul acestui proiect vor fi implementate urmatoarele activitati:

1. cercetarea dificultatilor de invatare a matematicii pentru facilitarea intelegerii de catre profesorii de matematica a abilitatilor necesare elevilor cu discalculie si anxietate matematica si pentru identificarea unor modalitati de depasire a acestor dificultati de invatare, inclusiv analiza suportului necesar profesorilor si parintilor;

2. colectarea unor exemple de bune practici din experienta partenerilor pentru stimularea interesului si dezvoltarea competentelor matematice;

3. dezvoltarea unor strategii / metode / instrumente de predare pentru depasirea dificultatilor de invatare, strategii fundamentate pe rezultatele cercetarii si nevoile identificate in cadrul proiectului;

4. elaborarea unui manual al profesorului de matematica care sa permita elevilor cu discalculie si anxietate matematica sa-si imbunatateasca rezultatele;

5. experimentarea strategiilor / metodelor in activitatea concreta cu elevii cu discalculie si anxietate matematica pentru pilotarea exemplelor de bune practici din manual;

6. organizarea unor evenimente de multiplicare in toate tarile partenere, contribuind la constientizarea existentei si impactului dificultatilor de invatare a matematicii si furnizand un spatiu comun de impartasire a cunostintelor, de schimb de experienta, de creare a unor noi practici educationale pentru depasirea dificultatilor de invatare ale elevilor cu discalculie si anxietate matematica.

Proiectul este implementat de organizatii diverse (scoli, ONG-uri, institutii publice) din sase tari: Letonia, lituania, Macedonia de Nord, Romania, Spania, Turcia.

Perioada de implementare a proiectului este de 30 de luni: 01.09.2020 – 28.02.2023.

Valoarea totala a finantarii nerambursabile este de 170.281 euro.