Cunoştinţe: cunoașterea factorilor care limitează accesul copiilor romi la educaţie; cunoașterea şi înțelegerea valorilor, tradițiilor şi specificului cultural al populației rome.
Abilități: organizarea unor activităţi didactice care să corespundă intereselor şi preocupărilor copiilor romi, crescând motivația acestora pentru participarea şcolară; comunicare şi dialog intercultural.
Atitudini: autonomie în organizarea şi implementarea unor activităţi educaționale adecvate specificului cultural al copiilor romi; manifestarea unei atitudini empatice faţă de problemele familiilor rome şi a copiilor romi aflați în risc de părăsire timpurie a şcolii.
Comportamente: realizarea unui curs opțional (CDS) care să reflecte interesele şi preocupările comunității rome, fundamentat pe o mai bună cunoaştere a specificului cultural şi pe abilitățile dezvoltate de dialog intercultural; realizarea unor activităţi extrașcolare care să implice copiii romi în educaţie şi care să crească atractivitatea sistemului educaţional pentru copiii romi şi familiile acestora.
Cunoștințe: avantajele grupurilor multiculturale în educaţie; metode de integrare a interculturalității în educaţie şi de valorificare a potențialului grupurilor multiculturale.
Abilități: comunicare şi dialog intercultural; implicarea familiei şi comunității în activităţile educaționale; abilitățile didactice de organizare a unor activităţi educaționale destinate facilitării accesului şi egalității de șanse la educaţie.
Atitudini: receptivitate pentru interesele şi preocupările specifice ale tuturor elevilor în clasele multiculturale; interes pentru dialogul intercultural.
Comportamente: elaborarea şi utilizarea unor metode didactice centrate pe dialogul intercultural şi crearea unui climat educaţional de egalitate şi incluziune; implementarea unor măsuri active de implicare a tuturor elevilor în activităţile educaționale, cu accent pe integrarea copiilor romi.
Cunoștințe: fenomenul de părăsire timpurie a şcolii: cauze, explicații, soluții; modalități de asigurare a incluziunii copiilor din medii defavorizate; importanța motivației şcolare în prevenirea părăsirii timpurii a şcolii.
Abilități: identificarea şi aplicarea unor strategii eficiente de motivare a elevilor pentru continuarea traseului şcolar; competențe de lucru diferențiat cu elevii cu potențial academic diferit.
Atitudini: creșterea gradului de interes pentru activităţile de prevenire a părăsirii timpurii a şcolii; asumarea responsabilității pentru implicarea personală în reducerea abandonului şcolar.
Comportamente: implementarea unor măsuri active de prevenire a absenteismului şi abandonului şcolar; elaborarea şi implementarea unei metodologii didactice care să faciliteze scăderea ratei de părăsire timpurie a şcolii, în special în cazul copiilor din etnia romă.
Competențe generale vizate de toate cursurile
– înțelegerea modalității de realizare a mobilităților internaționale şi creșterea interesului pt. dezvoltarea personală şi învățarea pe tot parcursul vieții;
– competențele lingvistice de comunicare în limba engleză
– competențele interculturale, fundamentate pe cunoașterea altor spaţii culturale/dialogul intercultural